Vyhřívání sedaček – průzkum, jak byste to udělali vy?

Mám dneska jednu otázku, na kterou bych chtěl znát Váš názor. Jde o vyhřívané sedačky. Necháme mimo otázky, zda je ta věc potřeba, nebo se bez ní dá obejít. Jde mi o napájení. 

V dosavaním zapojení byly sedačky, tedy jejich elektrický ohřev zapojeny na motorovou baterii a zapnuli se pouze pokud bylo nastartováno a motor dobíjel. Pro ty co jsou trochu mimo přidám informaci, že auto má 2 baterie, nezávislé a jedna je dobíjena z motoru a druhou dobíjí (budou dobíjet) solární panely na střeše a za jízdy taky trochu motor.

Teď jsem nahradil původní vypínače typu Zapnuto – Vypnuto vypínači, které mají asi 6 úrovní výkonu topení. A celé se to zapojuje jinak a mě napadlo to, že napájet to z motorové baterie a navíc jen pokud je nastartováno není ideální. Dokážu si představit, že přijdu z výletu, sednu si (kdekoliv, vyhřívané budou všechny) a trochu si (jak říkají s oblibou děti) oteplím promočený zadek a záda bez toho abych byl nucen nstartovat motor, dělat rámus, spotřebovávat naftu.

Takže tu máme druhou variantu a to napájení připojit na systém topení a klimatizace, který má sofistikované přepínání mezi bateriemi. Je schopen dle nastavení běžet z jedné nebo druhé baterie.

A to není ještě všechno tahle druhá možnost napájení je možná ještě tak, že sedačky půjdou zapnout samostatně zcela nezávisle. A nebo aby fungovali, bude se muset zapnout hlavní vypínač topení. Ten jako takový nedělá nic, než povolí napájení do všech systémů řidících topení. Bez něho auto nevětrá, netopí, nechladí.

Varianta motor (1) má výhodu v tom, že nejde zapomenout sedačky zapnuté, ale zase při kempování je bude nemožné používat.

Varianta z topení vždy (2A) má tu výhodu, že si mohu otočit knoflíkem a ohřát si pr…l kdykoliv a to především vzadu, kde na ovládání topení nedosáhnu. Ano všehcny sedačky budou mít v sobě topení. Taky se mi může stát, že to zapomenu zapnuté (sice zapnutí zadních sedaček indikuje oranžová led na přední palubní desce ale zamknout auto a odejít mi to nezabrání.

Vairanta z topení, jen když je zapnuté (2B) je zase super, že když vypnu topení, tak se sedačka vypne ale na druhou stranu mkdyž budu vzadu chtít zapnout sedadlo, musím požádat někoho vpředu aby zapul HVAC systém a v tom okamžiku se může zapnout webasto, ventilátory, prostě všechno, co jsem měl například zaputé za jízdy a budu to muset jednotlivě povypínat abych mohl topení nechat pod proudem. A ani zde mi nezabrání zapunté topení odejít a nechat to, navíc to topení budu často nechávat zaputé. V zimě webasto abych se třeba z výletu vrátil do rozehřátého auta, totéž přes noc a létě naopak nechám běžet klimatizaci, abych až se vrátím nebylo v autě moc vedro. (Ano to lze nechat běžet elektrickou klimatizace pokud máte na střeše 1kW solární elektrárnu.)

Takže s pohledu zapomenutí je určitě nejlepší varianta 1 z pohledu použití varianta 2A. Varianta 2B si bere z každé to špatné. Místo nastartování motoru musím zapnout topný systém a stejně to mohu zapomenout a odejít. Přitom to je asi varianta, kterou já preferují.

A teď bych chtěl slyšet, jak byste to udělali vy, kdybyste si stavěli auto tak jako já. A když už napíšete variantu do komentáře, zkuste přidat větu nebo dvě proč. Třeba mi to pomůže se rozhodnout … jinak. A komentáře můžete psát anonymně bez nutnosti si dělat nějaké účty tak se nebojte se vyjádřit. Díky.